Cover Image: 목멱조돈木覓朝暾(남산의 아침 해 뜨는 장면), 겸재 정선, 18c
Cover Image: 목멱조돈木覓朝暾(남산의 아침 해 뜨는 장면), 겸재 정선, 18c

운의 힘을 기르다

Building the Power of Luck

천天(시간의 운), 지地(공간의 운), 인人(사람의 운)

Luck of Time(the Heaven天), Luck of Space(the Earth地), and My Own Luck(the Man人)



Text by 박성준 Sungjun Park
Translation 김솔하 by Solha Kim

운의 힘을 기르다

운의 힘을 올린다는 것은 동양철학 명리학(命理學)에서 말하는 운의 구성 요소 3가지, 천(天), 지(地), 인(人)에 대해 잘 알고 이를 우리 생활 속에서 실천하는 것이다.

첫 번째 천(天)이란 시간이며 명리학에서는 운의 환경이라고 이야기해볼 수 있다. 곧 운이 좋은가, 안 좋은가를 보는 것이다. 사람은 10년마다 바뀌는 10년 대운(大運)과 매년 바뀌는 1년 세운(歲運) 안에 있다. 본인을 자동차에 비유했을 때 10년 대운이란 지금 자신이 포장도로, 아니면 비포장도로에 있는지, 포장도로에 있다면 고속도로를 달리고 있는 것인지, 아니면 신호등이 있어 중간중간 멈춰서 있어야 하는지를 말하는 것이며, 1년 세운이란 그 도로 안에서 잔사고나 정체가 있는 구간인지 아닌지를 판단해보는 것이다. 이러한 10년 대운과 1년 세운을 통해 자신의 운이 좋은지 나쁜지를 판단해볼 수 있다. 일상에서 내 운이 좋은지 나쁜지를 판단해보는 방법도 있다. 일을 진행하는 데 있어 연거푸 막힘이 생기며 일이 잘 풀리지 않을 때가 있는데, 이럴 경우에는 잠시 멈추고 가만히 있으면서 보수적으로 대응하는 것이 좋다. 반대로 주변에서 도와주는 사람들이 많이 있거나 타이밍에 딱 맞게 일이 잘 풀린다면 무엇인가 더 해보아도 된다고 볼 수 있다.

두 번째로는 지(地)인데, 이는 운의 공간을 말하며 흔히 풍수(風水)를 뜻한다. 사람이 집을 짓지만 집이 사람을 만든다는 이야기처럼 사람과 공간은 서로 영향을 주고받게 되어 있다. 좋은 집을 선택하고 그 안을 건강하고 행복한 공간으로 만드는 것이 중요하다. 우리 일상에서 바로 실천할 수 있는 풍수의 시작은 ‘버리고 비우기’이다. 운이 좋아지는 집을 만드는 방법은 쓰지 않는 물건은 버리고, 비우고 남은 물건은 정리정돈하여 채광, 환기, 통풍이 잘되도록 하는 것이다. 이는 생기가 도는 공간을 만드는 것이니 중요하다.

마지막으로 인(人)은 곧 사람을 말하는데, 그 누구도 아닌 바로 나 자신을 말하는 것이며 운을 높이기 위해서는 자신의 천성과 기질, 태생적인 성향에 대해 올바로 아는 것이 중요하다. 운명이란 어떻게 보면 자신의 천성과 태생적 기질을 가지고 인생에서 일어나는 일들에 대응하고 선택해나갈 때 맥락적으로 일괄된 추세를 만들어가는 것이다. 명리학에서 말하는 10가지 기질 중에서 어떤 것들이 있는지, 또 어떤 것이 강한지에 따라 사람마다 성향이 달라진다. 그리고 이러한 자기 자신의 성향을 파악하고 이해하는 것은 자신의 안 좋은 기질은 보완하고 좋은 기질은 발전시킬 방법이 되는 것이다.

누구나 인생을 살다 보면 오직 시간만이 지나가는 것을 기다릴 수밖에 없는 무기력한 순간을 겪게 마련이다. 그럴 때일수록 자신의 천성과 기질을 잘 파악하여 자신의 내면으로 들어오는 행복을 지향하고 때를 기다리는 것, 멈추어야 할 때와 나아가야 할 때를 아는 것이 중요하다. 그리고 정성을 다해 좋은 공간을 만들면 어느새 운의 힘이 생기고 하나하나 쌓이게 되어 당신과 당신을 둘러싼 환경이 행복해질 수 있게 된다.

겸재 정선, 18c
겸재 정선, 18c

To build one’s power of luck, we need to learn about the three elements of fate in Asian philosophy of reading one’s life and apply them to our everyday life. It comes from the philosophy called Myung-ri-hak(命理學 literally meaning the study of destiny and its way of operation), and explains the heaven(天), the earth(地), and the man(人) as the three elements.

The first element, the heaven or sky, is related to the notion of time, and in Myung-ri studies, it refers to the state of one’s luck. That is, it is the telling of one’s fortune, if it is good or bad. There are two categories: the Decade of Luck(大運) which changes luck every ten years, and the Year of Luck(歲運) which is yearly luck. An analogy to a car would give you an idea what the Decade of Luck is. It is an assessment of the state you are in whether you are currently running on a paved or unpaved road, and if on a paved road, then whether you are on a highway, or if you should be stopping from time to time whenever there is a red light. The Year of Luck is more about whether you would have any minor accidents on the road, or if there are traffic jams or not. Through both of these tellings, you could finally decide if you have good or bad luck.

Also, there is a way to assess my luck on a daily basis. There are times when endless obstacles seem to come your way and things don’t seem to work out. At such times, it is better to stop whatever you were doing for a while and wait until things look more favorable for you. On the contrary, if there are many people who are helping you or things seem to be spot on at the right timing, you could try to make the most of it and go ahead with your plans.

The second element is the earth, signifying the space of luck, and it often refers to Fengshui. There is an old saying that humans build houses but it is the house that makes the man; people and the space influence each other. It is important to choose the right house and to make it wholesome while you live in it. The first Fengshui practice we can apply to our daily life is ‘to discard and empty.’ In order to create a house with growing good fortune, you need to throw away what you don’t use anymore, and to arrange the remaining things so that the space is assured with good sunlight and ventilation. This practice makes the space lively which is important to your luck.


The first Fengshui practice we can apply to our daily life is
‘to discard and empty.’

The final element is the human, that is, oneself. To build the power of luck, you need to know what your innate character is, your disposition and propensity.

In a sense, fate is the making of a consistent flow in a given context, while making use of one’s innate character and disposition when reacting to lifetime events and choosing among different paths. There are ten types of dispositions according to Myung-ri studies, and depending on which of the characters you have, and which is stronger than the other, your tendency would differ. Therefore, if you understand your own tendency well enough, it would help to complement your shortcomings and further develop your strength.

Everybody at some point in their lives would go through a helpless moment when there is nothing else to do than just wait for time to pass. All the more at such times, you should recognize exactly what your nature and disposition is, aim at gaining happiness of your inner being, and wait to seize the right moment. It is important to learn when to stop and when to proceed. If you take good care of your space and make it lively and wholesome, good luck would pile up little by little, building your power of luck. That would make you and your surroundings happy and you can actually change your fate for the better.

Sungjun Park 박성준

Feng Shui Consultant, Architect
풍수 컨설턴트, 건축가

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